Wednesday, February 2, 2011

NAK LUKIS POTRET

Melukis potret memerlukan ketelitian. Ibarat macam memandu kereta….satu kelip mata pun boleh berlaku kemalangan!! Tanpa ketelitian, wajah yang hendak dipotretkan pasti tak menjadi. Selain dari bakat yang sedia ada, pelukis potret juga perlu belajar teknik-teknik melukis, melihat kepada karya potret pelukis otai dan latihan yang berterusan. Meminta komen atau pandangan membina dari pelukis-pelukis lain juga akan memberi ilham baru serta sentuhan garis lukisan yang lebih mantap. Saya sendiri banyak belajar dengan melihat hasil karya orang lain dan mencuba sendiri teknik-teknik yang baru.

Melukis potret juga sebenarnya akan mendatangkan kepuasan kepada si pelukis. Apabila hasil karyanya dilihat menjadi dan bermutu…maka itu satu kepuasan. Apatah lagi apabila hasil kerjanya diiktiraf. Melukis potret hitam putih memerlukan kita bermain dengan garisan dan ton agar nampak wajah yang dilukis itu timbul dan hidup. Tanpa permainan garisan dan ton, lukisan potret nampak ‘flat’ dan hambar…tiada ‘finishing’. Oleh itu sangat penting untuk saya dan kita semua memahami ‘garisan’ dan teknik membuat garisan sebelum melukis….


Melukis potret berwarna pula mempunyai 1001 jenis teknik. Selain dari bermain dengan garisan, warna pula mempunyai peranan yang besar dalam memberi dan menentukan ‘mood’ sesebuah potret. Sebenarnya dengan melihat kepada lukisan potret warna pelukis-pelukis lama, banyak yang boleh dipelajari melalui mainan warna-warna mereka. Bukan sahaja warna berfungsi sebagai alat yang mencantikkan sesebuah lukisan tetapi juga sebagai cara untuk menterjemahkan perasaan pelukis.

Selain garisan dan warna….effect tambahan juga kadang-kadang perlu bagi mencantikkan atau mewujudkan kelainan sesebuah lukisan. Lihat la potret di atas…saya menggunakan benang jahitan untuk menghasilkan garisan-garisan halus pada lukisan tersebut. Garis-garis benang itu menjadikan lukisan potret tersebut nampak seperti dilukis diatas tembok batu….walaupun sebenarnya di atas kanvas.

Seperkara lagi yang amat penting ialah pemahaman bentuk ‘figure’ apabila melukis wajah serta tubuh manusia. Tanpa mengetahui peraturan figure manusia, lukisan tentu nampak kaku, keras dan mati. Nak lukis karikatur pun sebenarnya kena faham figure manusia….apatah lagi potret.


p/s : aku sebenarnyer xpandai lukis potret,,,,hi3

0 orang melukis:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...